Blessure-vrij sporten? Dat kan nu, 100% gegarandeerd

Sporten is een geliefde vorm van tijdverdrijf, ook de mijne. Maar er gaat nogal eens iets mis, gemiddeld zo’n 4 miljoen keer per jaar! Ongeveer 1,3 miljoen mensen moet zich zelfs laten behandelen in het ziekenhuis, artsenpost of bij de fysio.
Gekscherend wordt dan de leeftijd of de matige conditie als reden gegeven…..
Maar is dat wel het goede excuus? Is er niet wat anders aan de hand?

Ik heb me er eens in verdiept en kom tot het inzicht dat conditie of leeftijd bijna nooit de reden achter blessures zijn. De manier waarop we onze sporten bedrijven is de werkelijke reden. In mijn opinie zijn we veel te geforceerd bezig met slaan, rennen, bewegen, etc. We forceren waardoor er te veel spanning in spier, pees of gewricht ontstaat, met alle blessure gevolgen van dien. En dat is balen (voor onszelf) en duur voor de maatschappij, de totale kosten bedragen namelijk per jaar circa 2,5 miljard euro.

Dat moet anders, een alternatief voor ‘forceren’.
Op zoek naar een oplossing heb ik eens om me heen gekeken en gezien dat bijvoorbeeld in Aziatische landen mensen tot op hoge leeftijd aan sport doen. Opvallend is verder dat allerhande variaties op langzame ‘energie’ oefeningen altijd een onderdeel vormen van hun sportbeoefening. tai chiHet gaat bij die bewegingsvormen in essentie om het met aandacht laten stromen van de levensenergie (chi, ki, prana). Het zijn bewegingsvormen die gebaseerd zijn op ‘ontspanning’ en het volgen van natuurlijke, vloeiende patronen. Deze wijze van trainen levert een soepel en fit lichaam op dat aanzienlijk minder kwetsbaar is voor blessures. En je kan het blijven doen tot op hoge leeftijd.

Van a-sportief naar triatleet in 500 dagen.
Om even de overstap te maken van Aziatische leefwijzen naar de Nederlandse situatie. Ik ontmoette niet zo lang geleden een man die zichzelf 500 dagen had gegeven om zijn a-sportieve leven om te buigen naar zeer actief sportief leven. Sterker nog, hij had zich voorgenomen om na die 500 dagen een volledige triatlon te volbrengen, en wel de Ironman in Maastricht!

Dat is onmogarjen RT1113_029713elijk” zal bijna iedereen denken vanuit de gedachte dat triatleten zeer goed getrainde atleten zijn, die jarenlang hebben geïnvesteerd om 3,8 km zwemmen, 180 km fietsen en 42 km hardlopen achter elkaar te kunnen volbrengen.

Arjen van Wifferen besloot echter niet de ‘klassieke’ trainingsvormen te gebruiken, hij zag in dat intensieve training voor zo’n uitdagende prestatie slechts zou leiden tot veel blessureleed. Hij koos voor een ‘ontspannen’ aanpak in de geest van de traditionele Aziatische sporters en overbrugde op deze wijze zijn tientallen jaren van trainingsachterstand.

 

Een andere bijzondere man, Gert-jan Wit, besloot het Kanaal over te gaan zwemmen, een zwemtripje van naar schatting 40 km. Gert-Jan is in het dagelijkse leven slager te Den Helder en ook hij moest via een ‘ontspannen’ aanpak zijn voorbereidingen treffen. Om diepe ontspanning tijdens het sporten te bereiken gebruik(t)en Arjen en Gert-Jan bij hun voorbereidingen PPD resonantie.

Voorafgaande aan hun trainingen of tijdens de warming up gewoon 10 minuten luisteren naar bijzondere resonanties via een mp3 bestandje. De mind rustig en ontspannen aan de slag. Hoe moeilijk is dat?

GertJan-WitVoor wie blessure-vrij wil blijven sporten.
Voor verreweg de meesten van ons heeft de triatlon of zee-zwemmen niet de voorkeur. We gaan af en toe een uurtje tennissen, hardlopen, hockeyen of voetballen. En we willen dat liefst zo lang mogelijk, blessurevrij blijven doen.
En dat kan eenvoudig, zo blijkt, door gewoon te luisteren naar de speciale ‘Sport performance‘ PPD serie.

Deze serie is in eerste instantie samengesteld om bijzondere sporters als Arjen en Gert-Jan te ondersteunen, maar blijkt ook zeer goed geschikt om de gemiddelde recreant blessurevrij te houden!

Wie ontspannen en blessure vrij wil blijven sporten stuur even een mailtje, je profiteert dan meteen van de lopende korting actie!

Facebooktwittergoogle_plusredditpinterestlinkedinmail